§
1
1. Uczniowie
Gimnazjum obowi¹zkowo bior¹ udzia³ w realizacji projektu edukacyjnego.
2. Projekt
edukacyjny jest zespo³owym, planowym dzia³aniem uczniów, maj¹cym na celu
rozwi¹zanie konkretnego problemu, z zastosowaniem ró¿norodnych
metod.
3. Projekty
edukacyjne realizowane s¹ w klasie I lub II.
4. Je¿eli
uczeñ z ró¿nych wzglêdów nie bra³ udzia³u w realizacji projektu do
koñca klasy II, to w wyj¹tkowych przypadkach, za zgod¹ dyrektora mo¿e
braæ udzia³ w klasie III.
5. Wychowawca
klasy na pocz¹tku roku szkolnego, w którym uczniowie bêd¹ realizowaæ
projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych
opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.
6. Dyrektor
w ka¿dym roku szkolnym powierza nauczycielom prowadzenie projektu
edukacyjnego.
7. Liczba
nauczycieli, którzy bêd¹ potrzebni do sprawowania opieki nad projektami
uczniowskimi, zale¿y od liczby uczniów, którzy w danym roku bêd¹
realizowaæ projekty oraz liczby zespo³ów, które poszczególni
nauczyciele obejm¹ swoj¹ opiek¹.
8. Zespó³
uczniów realizuj¹cych wspólny projekt edukacyjny kompletuje wyznaczony
zgodnie z punktem 5 nauczyciel przy wspó³pracy z wychowawcami klas.
9. Zespó³
uczniów realizuj¹cych dany projekt edukacyjny powinien liczyæ nie mniej
ni¿ 5 uczniów i nie wiêcej ni¿ 10. Ostateczn¹ liczbê cz³onków ka¿dego
zespo³u ustala Dyrektor.
10. Projekt
edukacyjny jest realizowany przez zespó³ uczniów pod opiek¹
nauczyciela i obejmuje nastêpuj¹ce dzia³ania:
· wybranie
tematu projektu edukacyjnego przez zespó³ uczniów przy wspó³pracy z
nauczycielem;
· okreœlenie
celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
· wykonanie
zaplanowanych dzia³añ;
· monitorowanie
przez nauczyciela prowadz¹cego projekt, realizacji projektu przez uczniów,
w tym wype³nianie przez nauczyciela karty projektu;
· publiczne
przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.
11. Informacjê
o stopniu zaanga¿owania uczniów w prace projektowe, opiekun projektu
przekazuje wychowawcy klasy w formie pisemnej na dwa tygodnie przed
klasyfikacj¹ œródroczn¹ i roczn¹.
12. W
przypadku, gdy opiekunem projektu edukacyjnego jest wychowawca klasy,
informacja pisemna o stopniu zaanga¿owania ucznia w prace projektowe jest
bezprzedmiotowa.
13. Wychowawca
jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby ka¿dy wychowanek w trakcie
nauki uczestniczy³ w realizacji projektu edukacyjnego.
14. Zaanga¿owanie
ucznia w realizacjê projektu ma wp³yw na ustalenie przez wychowawcê
oceny zachowania zgodnie z zapisami zawartymi w Wewn¹trzszkolnym
Systemie Oceniania.
15. Informacje
o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu
edukacyjnego wpisuje siê na œwiadectwie ukoñczenia gimnazjum.
16. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemo¿liwiaj¹cych udzia³
ucznia w realizacji projektu edukacyjnego, dyrektor gimnazjum mo¿e
zwolniæ ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
17. Wzór
karty projektu stanowi za³¹cznik nr 1 do niniejszych „Warunków
realizacji projektu edukacyjnego w Gimnazjum im. Karola Wojty³y w Miêdzyborowie”.
§
2
1. NajpóŸniej
do 15 wrzeœnia danego roku szkolnego ka¿dy zespó³ przedmiotowy
przekazuje do Dyrektora propozycje co najmniej trzech tematów projektów
edukacyjnych dla danego rocznika uczniów.
2. Zakres
tematyczny projektu edukacyjnego mo¿e dotyczyæ wybranych treœci
nauczania okreœlonych w podstawie programowej kszta³cenia ogólnego dla
gimnazjów lub wykraczaæ poza te treœci.
3. Sugestie
dotycz¹ce tematów projektów gimnazjalnych mog¹ pochodziæ równie¿ od
uczniów, ze strony rodziców lub innych przedstawicieli œrodowiska
lokalnego. Wpisu tematu do danego zakresu tematycznego dokonuje ta osoba,
która tak¹ informacje uzyska³a.
4. Po
przedstawieniu przez zespo³y propozycji tematów projektów Dyrektor
powierza nauczycielom prowadzenie projektu w danym roku szkolnym.
5. Z
tematami projektów zostaj¹ zapoznani uczniowie najpóŸniej do 30 wrzeœnia
danego roku szkolnego.
6. Uczniowie:
a. do
koñca lutego w klasie pierwszej, a w klasie drugiej do koñca paŸdziernika,
podczas godziny wychowawczej, wybieraj¹ tematy, które w swoich
projektach podejm¹, spoœród tematów przedstawionych przez nauczycieli.
W uzasadnionych przypadkach istnieje mo¿liwoœæ zmiany tematu
projektu edukacyjnego do koñca kwietnia w klasie pierwszej i koñca
listopada w klasie drugiej. Zmieniony temat jest ostateczny.
b. na
zasadzie dobrowolnoœci tworz¹ grupy projektowe. W sk³ad danej grupy
projektowej wchodzi nie mniej ni¿ 5 uczniów i nie wiêcej ni¿ 10. W przypadku,
gdy uczniowie samodzielnie nie utworz¹ grup, nauczyciel wychowawca
dokonuje przydzia³u do jednej z grup. Ostateczn¹ liczbê cz³onków ka¿dego
zespo³u ustala Dyrektor.
7. Uczniowie
maj¹ czas na realizacjê projektu do koñca kwietnia w klasie
drugiej.
8. Publiczna
prezentacja rezultatów projektów przez uczniów bêdzie organizowana w
miesi¹cu kwietniu lub maju ka¿dego roku szkolnego.
9. W
przypadku, gdy uczniowie zrealizuj¹ projekt edukacyjny wczeœniej ni¿ to zapisano
w punkcie 5, publiczna prezentacja jest mo¿liwa w innym ni¿ powy¿szy
terminie, po uzgodnieniu tego terminu z dyrektorem szko³y.